Nykypäivän poikkeustilanteet ovat muuttaneet meidän kaupassa käyntiämme ja teknologia on ottanut uusia harppauksia ruoan toimituksessa. Nykyään yhä useampi hyödyntää verkkokauppoja ja ruokia toimitetaan kotiovelle suoraan kaupasta tai asiakkaat voivat käydä noutamassa tilauksensa suoraan kaupan noutopisteistä. Kehitys ei kuitenkaan ole pysähtynyt tähän vaan uusia tapoja tilata ja toimittaa ruokaa kotiin syntyy koko ajan. Mitä kaikkea tulevaisuus tuo mukanaa ruoan toimituksissa?
Yksi kasvava trendi on ruoan toimittaminen suoraan jääkaappiin. Uusimmat jääkaapit rekisteröivät sinne asetetut tuotteet viivakoodin avulla ja seuraavat niiden kulutusta. Jääkaapit voivat tulevaisuudessa tilata automaattisesti ruokaa kotiin, kun se alkaa loppumaan jääkaapista. Tämän lisäksi kotitoimitukset on jo viety kokeilujen kautta yhä pidemmälle. Nykyajan asunnoissa on sähkölukot, jotka mahdollistavat lähettien pääsyn taloon sisälle ja toimittaa ruoan suoraan jääkaappiin asti. Tässä teknologiassa on kuitenkin vielä kehittämistä varsinkin turvallisuuden suhteen mutta kokeilut ovat olleet varsin toimivia.
Ruokaa kerätään valmiiksi tulevaisuudessa myös suoraan varastoihin tai niin kutsuttuihin pimeisiin kauppoihin, joissa ei ole varsinaisesti henkilökuntaa. Kaupassa keräyksen suorittavat robotit ja automaatio ja valmiit tilauksen asiakkaat voivat noutaa ajaessaan kotiin työpaikalta. Tällaiset kaupat voidaan sijoittaa pääteiden varsille, joiden ohi suurin osa asiakkaista ajaa.
Uusimpia innovaatioita Suomessa ovat olleet ruokatoimitusten toimittaminen dronen avulla. Drone voi kuljettaa esimerkiksi lounaan haluttuun paikkaan suoraan tilauksesta nopeasti ilman ruuhkia tai niillä onnistuu toimittaa brunssi Helsinkiläiseen puistoon milloin vain. Tällaisten dronen mahdollisuudet ovat tulevaisuudessa rajattomat ja niillä voidaan varmasti kuljettaa myös suurempia ostoksia suoraan asiakkaalle välittömästi tilauksen valmistuttua. Tämä voi olla myös käytössä pikaruoka palveluiden toimituksessa tulevaisuudessa.
Monia innovaatioita tulee koko ajan lisää ja monet niistä menestyvät kun ihmiset uskaltavat lähteä kokeilemaan niitä. Onkin kiinnostavaa nähdä tulevaisuudessa, millaiseksi verkkokauppa kehittyy ja miten tuotteita ja ruokaa toimitetaan tulevaisuudessa.