Kun yleensä keskitytään puhumaan majoituksen ja matkailun kätevyydestä ja nopeutumisesta teknologian avulla, unohdetaan usein että teknologia on laskenut matkailun ja majoittautumisen hintaa radikaalisti. Aiemmin majoittautuminen hotelleissa oli lähinnä rikkaiden ja virkaa tekevien huvi, kun taas nykyään käytännössä jokaisella on varaa laadukkaaseen hotellimajoittautumiseen.
Aikaisemmin hotelliin joko mentiin suoraan paikan päälle, tai soitettiin tai kirjoitettiin kirje huoneen varatakseen. Nykyteknologian ansiosta hotellihuone on helppoa varata etukäteen nettisivuilta tai sovelluksen kautta, ilman ihmiskontaktia. Vähentämällä asiakaspalvelua saadaan hintaa halvemmaksi ja tämä onkin asiakkaan etu.
Nykyään voit vain hakea hakukoneella ”Majoitus Helsinki” tai ”Hotelli Helsingin keskustassa” ja saat monta eri vaihtoehtoa silmän räpäyksessä, eikä sinun tarvitse kuin klikata sinulle sopivin vaihtoehto. Näin asiakas sekä hotelli säästää rahaa ja asiakkaat saavat nopeasti mahdollisuuden vertailla erilaisia hotelleja ilmaiseksi.
Itsepalvelu on halvempaa
Ihmistyövoima on yleensä aina kalliimpaa kuin koneet ja automaattiset toiminnot. Tästä syystä itsepalvelua suositaan hyvin paljon myös matkailussa ja itsepalvelun ansiosta hinnat onkin voitu pitää halvempina. Itsepalveluna toteutettava matkan ja majoituksen varaaminen, sisäänkirjautuminen ja mahdollisesti avainkoodien tai puhelinten käyttäminen avaimien sijasta säästää ihmistyövoimaa ja näin teknologian avulla säästetään kustannuksissa. Asiakkaille itsepalvelu voi olla mieluisaa tai sitten haluttaisiin mieluummin oikeaa palvelua, mutta se kuitenkin saattaa lisätä kustannuksia melkoisesti.
Itsepalvelun ideana on myös mahdollistaa asioiden hoitaminen mihin kellonaikaan tahansa, kun ihmistyövoimaa ei ole sidottu tiettyihin ajankohtiin. Kuitenkin ihmistyövoima mahdollistaa asioista kysymisen laajemmalla skaalalla ja ihminen voi mahdollisesti auttaa muissakin asioissa. Kannattaa siis miettiä haluaako maksaa enemmän oikeasta palvelusta, vai säästää ja olla ilman ihmiskontakteja. Jos esimerkiksi kyseessä on budjettimatkailu, silloin varsinkin itsepalvelun ansiosta on varaa laajempaan skaalaan vaihtoehtoja.